Skäms på Herr sjukskötare!

Vill bara tillägga angående sjuksköterska att jag är riktigt irriterad på att vissa killar inte vill bli kallade sjuksköterska. Man ska tydligen kalla dem sjukskötare. Arbeten med manliga ändelser (dvs. i princip vartenda yrke) ändras sällan för tjejerna, men många verkar tycka att det är lite nedsättande eller förlöjligande att kalla en kille sjuksköterska. Är inte det helknäppt? Jag tycker att det är nedvärderande mot tjejerna plus att till och med killar som ändå haft modet(?) att välja ett "tjejyrke" verkar tycka att det är jobbigt att identifiera sig med något typiskt kvinnligt. Spypåse på detta.

/hanna

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag förstår dem faktiskt. Ibland reagerar jag på att män jobbar som sjuksköterskor, lika väl som jag förvånas när en kvinna jobbar som brandman. Dock får jag alltid en positiv känsla när förvåningen lagt sig. Kanske namnen påverkar? Borde det inte kallas något neutralt? Så himla skoj att du tycker att det är ett viktigt jobb. Som jag sa i sms:et kommer du vara en super nurse! Vad fick dig att inse detta?

2009-04-17 @ 00:23:20
Postat av: hanna

ok, du reagerar på att en kvinna kallas brandMAN. men reagerar du på att en kvinna kallas läkare? eller slaktare? eller mäklare? (läkerska, slakterska, mäklerska..)jag tror fasen att det är mer ok att säga att en kvinna är sopgubbe än att en man är sjuksköterska.



jag vet inte om det borde kallas något neutralt. jag tycker mest att det är sjukt att män ska vara så fast i sin machoroll och att det ska ses som något sämre för dem att förknippas med något som är kvinnligt. därför borde vi istället kunna leva med att det heter sjuksköterska och läkare och mäklare.

2009-04-17 @ 13:07:22
Postat av: Mallanbrallan

De som bryr sig om vad det heter lägger något slags positivt eller negativt värde i titeln, så själva problemet är väl egentligen inte om titlar har maskulinum- eller femininumändelser utan mer vad människor har för värderingar och syn på olika yrken. Jag menar, till och med DN (när det var tal om strejk) omnämnde sophämtare uteslutande som "sopgubbar"!

2009-04-17 @ 14:31:06
Postat av: Mamma

Bra rutet Hanna!

2009-04-17 @ 17:14:04
Postat av: Frida J

Detta får mig att tänka på det med att det stod att kvinnor fortfarande, i vissa tillfällen förväntas bära klänning. Men att en man alltid förväntas bara byxa, det är det ingen som bryr sig om. Mannen är normen i Sverige och därför är det mer pinsamt att vara man och skjuksköterska än vad det är att vara kvinna och sopgubbe. Kanske till och med att kvinnor tycker att det är lite häftigt att vara brandman. Det men läkarE osv tänkte jag inte ens på i stunden. Antagligen är jag helt enkelt van med att de flesta yrkerna går under maskulinum. Men ärligt så är det bara att svälja den stereotypa stoltheten och kanske som du Hanna upptäcka att yrket är jäkligt viktigt oavsätt om de blir kallade sjuksköterska. By the way så var en kille som jag träffade i turkiet flygvärd, som du vet. När jag kallade honom flygvärdinna blev han väldigt upprörd. Snacka om att det är uppförstorat. Dock så förstår jag fortfarande varför folk tycker som dom gör, även fast jag tycker det är lite löjligt.

2009-04-18 @ 00:03:01
Postat av: Anneli

Ja men precis Hanna! Det är ju så onödigt. Varför läggs vikt vid sådana banala saker som att ett yrke till namnet låter kvinnligt eller manligt. Det är sorgligt att det ska behöva kännas pinsamt för en man att kalla sig sjuksköterska. Är det pinsamt för enstaka män eller är det en mentalitet som råder? Hoppas innerligt att det försvinner snart snart och inte bidrar till minskad mängd manliga sjuksköterskor. Det behövs både kvinnor och män inom alla yrkesgrupper, det är jag övertygad om, men framför allt behövs olika människor. Könet är ju faktiskt en bisak och inte särskilt viktigt alls. Människor däremot är väldigt viktiga!



Och jag har ju sagt det innan Hanna men det tål att upprepas. Du kommer att bli den klockrenaste sjuksköterskan världen skådat. Du är klok, godhjärtad, engagerad och ljuvlig rakt igenom. Och du är otroligt viktig för sjukvården. Jag vet att ditt arbete kommer att göra skillnad, vad du än jobbar med.



många kramar/Anneli

2009-04-18 @ 12:57:22
URL: http://annelip.blogspot.com
Postat av: hanna

frida - vi har nog redan pratat om vad som fick mig att inse att jag vill bli sjuksköterska. men om vi inte har det kan vi ju ta det på skype imorgon! ps. jag håller med det där du skriver om att det kan ses som lite häftigt för en kvinna som gör ett manligt jobb och dessutom för en tjej att vara en pojkflicka och ha killkompisar.



malin - HEJ :) vad kul att du var in och läste här för ett tag sedan. har ingen aning om du läser detta svar nu, men jag skriver ändå. jag håller med dig att det spelar mer roll vilken syn man har på olika yrken än om namnet på yrket har den ena eller den andra formen. synen på yrket var väl inte riktigt det jag syftade på när jag skrev det här, utan det var snarare synen på att det är sämre att identifiera sig med något kvinnligt än med något manligt.



mamma - tack :)



anneli - tack för de fina orden!! och det är absolut inte alla män som tycker att det är pinsamt, men det är flera stycken hittills som själva inte kallar sig sjuksköterska, vilket jag tycker är synd.

2009-05-01 @ 23:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0