Ett fyrfaldigt leve!

Födelsedag

Jag må han leva, jag må han leva....! Idag fyller vår morfar 80 år. Jag ringde och grattade och han lät gladare än glad över allt firande under dagen. Massor med blommor hade han fått och telefonsamtal från lite varstans i landet. 80 år borde rimligtvis betyda att han är född under 1929, dvs samma år som Erich Maria Remarques "På västfronten intet nytt" utkom på svenska. Nu kanske någon tror att jag är förskräckligt allmänbildad och ja, om jag får säga det själv så...

För att fira morfar kommer här lite ytterligare kuriosa från livet år 1929:

Jag tror det var serietidningarnas storhetstid, för både Tarzan, Tintin och Karl-Alfred gjorde debut under detta år.

Europas dåvarande längsta telefonlinje öppnas mellan Sverige och Spanien. Tydligen utväxlas premiärsamtalet mellan Sveriges kronprins och Spaniens kung. Man kan ju fundera vilket språk de talade och vad de snackade om..?

Bara ett par veckor senare hade ljudfilmen biopremiär i Stockholm (redan året innan hade film med ljud visats, fast inte på bio,  i samband med "de blindas dag" den 13 oktober), men HÖR och häpna, den nya uppfinningen var inget hit! Inte nog med att man stördes av biljud och att det var sjukt osynkat. Dessutom hade man inte kommit på den, kan tyckas, självklara grejen att låta skådespelarna tala. Det var enbart sång, musik och "coola effekter" såsom dörrknackningar och gatubuller som gällde på svenska biografer våren 1929.

En svensk sakkunnigkommité lade fram ett fint förslag; nämligen att det skulle vara trevligt att sterilisera folk i ett rashygieniskt och socialt syfte. Inte förrän 1941 kom de egentligen någonvart med förslaget. Den rashygieniska delen tror jag inte det blev så mycket av, men man kunde sterilisera några zigenare, tattare etc., mest för att de inte ansågs passa in i det svenska samhället. Jag tror man lyckades sterilisera vissa personer pga. ointelligent ansiktsuttryck också.

En lite roligare "nyhet" var att glampriset Oscar delades utt för första gången.

Den svenska midsommarhelgen dränktes i regn, kyla och storm.

SCA bildas.

Man startar morgongymnastik i svensk radio. Bertil Uggla som var initiativtagare till och även ledde det hela var idrottsman och officer. För träningsintresserade bjuder jag på ett smakprov här: http://www.youtube.com/watch?v=vEnwNKh1Zmg Sådär ja! Vem är inte sugen på en rejäl omgång kastvridningar efter detta? För er som inte orkar se hela kan jag varmt rekomendera de sista 30 sekunderna.

Den stora depressionen inleds med börskraschen på Wall Street.

Två nyheter presenteras; det är nämligen premiäråret för att ha julkrubba i en svensk kyrka plus att Sveriges första sopnedkast installeras.

Många människor föds, bl.a. Martin Luther King, Audrey Hepburn, Anne Frank, Yassir Arafat och Morfar!

/Hanna


Kommentarer
Postat av: Maria

Honom vill jag dansa med på krogen! Klockrena knäböj och kicksparkar. Rawr.. Bertil.



GRATTIS MORFAR :D

2009-01-13 @ 23:47:50
URL: http://systrarnajohansson.webblogg.se/
Postat av: Frida

Härlig hyllning av morfar!

Hoppas att du kom ihåg att hälsa från mig och att du Mia kom ihåg att ge honom presenten?:)

2009-01-14 @ 02:34:37
Postat av: Frida

HAHAHAHHAHAHAHAH!!!!!! Bertil vet verkligen hur man sprattlar!

2009-01-14 @ 03:25:03
Postat av: Anonym

jag kom ihåg att hälsa, men det var nära att jag glömde. mamma fick hälsa åt honom, för jag pratade lite med henne just innan vi la på.

2009-01-14 @ 23:40:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0