Nytt liv

Jag pratade med en syo (?) från umeå universitet. Denna kvinna sysslar  i alla fall med tillgodoräknande av kurser och är därför väldigt viktig i mitt liv. Tyvärr ser det inte allt för ljust ut. Hon hade inte tid med "extra arbete" som hon kallade det, så jag får helt enkelt ringa tillbaka i mitten av augusti så ska hon göra ett övervägande då. Rent teoretiskt är det möjligt att börja direkt i termin 2 som jag vill. Då måste jag dock ha gjort samma saker som de på socionomutbildningen i umeå gjorde första terminen. Så jag har nu jämfört de olika kursplanerna och såg då direkt att de har delar som inte finns med i kursen jag läser. Man skulle exmpelvis ha gjort en massa saker muntligt, som naturligtvis inte är aktuellt i en internetkurs. Det som jag tror kommer bli fallet för mig är att jag får tillgodoräkna delar av min kurs. Detta betyder att jag i sånt fall måste gå temin 1 igen, men inte behöver vara närvarande på vissa moment. Dilemmat för mig blir alltså att jag nu måste välja mellan Lund och Umeå. 

Födelar med Lund:
Jag kommer (om jag blir godkänd på kursen och antagen till utbildningen) garanterat komma in direkt i termin två. Det betyder att jag slipper ta lån för en termin extra. Eftersom att jag redan har lån för ett år känns det himla tungt att få ännu mer skulder. 

Nackdelar med Lund:
Jag vill inte studera där. Jag vet inte varför, men jag känner inget drag dit. Jag står inte i bostadskö. Eller jag har skrivit in mig, men som jag förstår det måste jag ställa mig i kö på en speciell bostad och får jag den är det bindande, och jag vet ju inte ens om jag ska dit.

Fördelar med Umeå:  
Jag vill studera i Ume, jag står i bostadskö och jag har vänner och kanske till och med två systrar där. Dessutom är det nära hem till piteå.

Nackdelar med Umeå:
Jag måste ta ännu ett extra lån och dessutom vara tvungen att betala hyran på en lägenhet och kanske knappt ha några kurser. Jag har dock lite planer, men jag ska prata med Hanna om dem på skype ikväll.


Nåja nog om valet och kvalet. Men kom gärna med förslag!


Mitt nya liv
Eftersom att jag och Hanna utmanat varandra på en löpartäving i början av sommaren har jag varit tvungen att lägga om mitt liv. Jag vaknar helst inte efter 11 på "mornarna". Jag har börjat äta frukost, och en bra sådan (enligt mina mått). Viktigast av allt är att jag har börjat träna. Det lilla problemet som jag nu stött på under mina träningspass är att jag krampar i hela vänster sidan, från axel ner till ljumsken efter bara 5 min av slöjoggande. Så nu undrar jag hur tusan jag ska klara av att jogga, jag säger jogga för löpa är en omöjlighet, runt grisan eller kvarnvallen? Jag cyklade i 2 mil och det gick super, men direkt jag ska "löpa" blir jag ett mjälttugg. 

Jag var förresten på gymmet i går och tjejen som jobbade där tog mitt månadskort. Eftersom att vi inte förstår ett ord av vad den andra säger så gissade jag att jag skulle säga mitt namn nästa gång jag är där för att få ett nytt. Hon sa nämligen name.. eller liknande. Dessutom var det en kund där som sa next time. Så jag hoppas att de ger mig ett nytt, för att protestera utan att bli förstådd är rätt knepigt. Nu när jag börjat gymma har min överdrivna matlust kommit tillbaka. Jag åt mer än Teo igår och han äter mycket! Det är lustigt hur mycket mat jag känner att jag behöver så fort jag rör på mig en aning:)

Vi var förresten på bio i lördags och såg Watchman. Eftersom att en ATM behöll Teos kort, blev vi försenade. När vi väl kom till bion var våra platser upptagna så vi satt helt enkelt på golvet och jag kämpade med gaser. Mycket lyckat!... Filmen hoppas jag är barnförbjuden för vissa scener var riktigt råa. Jag blundade till och med! Nåja det var i alla fall inte min typ av film.

Något annat trevligt är att jag ligger bra till i vi-ligan. Jag slutar nog på 3:e plats för jag tror att det bara är 8 omgångar. Något jag tycker är orättvist är att jag har fått tävlat med vissa personer flera gånger, medan jag aldrig mött vissa. Det blir ju knäppt!



Det här var våran härliga frukost i söndags. Juicen är färskpressad!    

Ha en trevlig dag!

/Frida


Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken "matmamma" du är! Både tårtan och frukosten ser jättemumsig ut. Det var inget lätt val med skolan. Beräkna även in ev resor du vill/behöver göra hem till Pite resp. till Teo. Kram

2009-03-17 @ 21:38:29
Postat av: Cissi J

Vilket svårt val! Men för mig låter det enkelt. Det positiva du upplever med Umeå överväger..... och att låna en termin till, gör ju inte så stor skillnad. Man dras ju ändå hela livet med lånet... Jag betalar fortfarande på mitt :-( . Kan du inte bo i Piteå första terminen och sen bara åka ner de tider du har kurser. Du har ju flera att bo hos, Hanna, Mimmi och kanske Mia. Sen kanske min enkla lösning är ren egoism..... då får vi ju se dig mer än om du är i Lund!!



Ha det gott // KRAM :-)

2009-03-18 @ 08:02:14
URL: http://azlandosleia.blogspot.com/
Postat av: hanna

jag håller med cissi, men det vet du ju, vi har ju pratat om det här. som sagt kan du ju bo här. vi kan ta bort min ordinarie säng och lägga in luftmadrassängen i stället. det är ju en dubbelsäng. jag menar, vi klarade ju tre och en halv månad i thailand och du tafsade bara på mig en enda gång.

2009-03-21 @ 17:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0